Címlap
BoardPort a Facebookon
Snowboardsport

Verseny szabályok



Az alábbi versenyszámok szabályzatát találod itt meg:
Boardercross
Slop Style
Big Air


Vissza az oldal tetejére!

A Boardercross szabályai


A boardercroos versenyekre a magyar szövetség alapján a következő szabályok vonatkoznak.

Technikai adatok

Szintkülönbség:
Bármilyen versenyen a pályának minimum 100 - maximum 240 méter szintkülönbségűnek kell lennie. Ugyanazon pályát használják az alpin és freestyle- női és férfi versenyzők. Az átlagos pálya meredekség 15-18 fokos.

Kapuk:
A BX kaput egy hosszú szlalom és egy rövid rúd által határolt zászló alkotja.

Egymást követő kapuknak különböző színűnek kell lennie (kivéve a banánnál). A szlalom rudak színének egyezniük kell a háromszög zászló színével.

A háromszög zászlóknak a következők a méretei:
alap: 130 cm hosszú oldal: 110 cm rövid oldal: 25 cm vagy
alap: 100 cm hosszú oldal: 80 cm rövid oldal: 18 cm.

A forduló rudaknak kis rúdnak kell lenniük (45 cm).
A kapukat úgy kell elhelyezni hogy a versenyzők nagy sebességnél is tisztán és egyértelműen megkülönböztethessék és felismerhessék azokat. A kapuk zászlóit a megfelelő szögben kell elhelyezni, hogy megadják a verseny tiszta vonalvezetését.

Pályák:

A pályák általános jellemzői:

Kívánatos a közepes lejtésszögű pályák használata (15-18 fok se nem lapos,se nem meredek), változatos terepen. A BX pályának minimum 30 méter szélesnek kell lennie. Bizonyos körülmények esetén egy-egy rövidebb szakasz (50 méter vagy kevesebb) leszűkülhet 20 méterre is.

Az ideális BX pálya részei vagy azon megvalósíthatóak a következő terep elemek: 


● döntött kanyar (egyes-kettős)
● ugrató (egyes-kettős-hármas)
● domb ugrató
● asztal ugrató
● lépcső ugrató
● letörés
● tüske
● szembefordított negyedív
● fésű (hármas-ötös)
● ráspoly
● vizesárok
● alpin kanyarok
Murau



Egyéb terep elemek is megvalósíthatók, de mindenekfelett a biztonság fenntartását kell a pálya építőknek a szemük előtt tartani. Árkos ugratók (árok van a kidobó és a leérkező szakasz között) építés semmilyen körülmény között nem engedélyezett.

A terep jellegzetességeket olyan módon kell kialakítani, hogy a versenyzőknek módjukban álljon próbára tenni azokat kellő sebességgel a terep elemek különösebb sérülése nélkül.

Pálya előkészítés

A pályát legalább 20 órával az edzés előtt le kell zárni. A terep elemek kialakításánál elégséges időt kell hagyni a hó megszilárdulásához, nehogy azok az edzésen megsérüljenek. Mesterséges anyagok használata az előkészítéshez megengedett (só, víz, stb.).

Pálya kialakítás

A kapuk kitűzésének be kell fejeződni a hivatalos tréning előtt és illeszkednie kell a terep adottságaihoz és magába kell foglalnia a már kialakított terep elemeket. Kisebb átalakítások megengedettek az edzés közben a tökéletes verseny vonal kialakítás érdekében. Bármilyen edzés közbeni pálya változtatást be kell jelenteni a startnál az összes versenyzőnek és csapat kapitánynak, hogy felkészülhessenek rá.

A különböző terep elemek számát és elhelyezését a pálya kialakítója megítélése szerint alakíthatja a lehetőleg a legpraktikusabb megoldást választva a terep és a verseny fajtáját illetőleg. Olyan terep elem kialakítása ahol a leérkező terület nem látható a versenyző számára elkerülendő.

Ajánlott figyelembe venni a versenyzők start utáni minél hamarabbi elválasztását (fésű, negyedív ugrató, stb. a start után) pálya tűzésnél. Ezeket az elemeket az első kanyar előtt kell elhelyezni.

Minimum 50 méternek kell lenni a starttól az első kanyarig. A start utáni terület relatív lapos legyen 12-14 fok.

Pályanézés/Edzés 

Murau Pálya nézést - Edzést biztosítani kell a versenyzők számára. Ennek az időtartamát a verseny bizottság határozza meg. Pálya nézés időtartama nem lehet rövidebb 15 percnél. A versenyzőknek rajtszámot és bukósisakot kell viselniük. Legalább egy edzésnek kötelező megelőznie az aktuális versenyt. Normális esetben az edzés 1-2 órát vehet igénybe, amit a versenyt megelőző napon kell tartani (egyéb nem látható eseményeknél, a verseny bizottság változtathat ezen szabályokon).

BX verseny lebonyolítása

A döntőben 32 férfi és 16 női versenyző indul. Ami futamonként 4 versenyzőt jelent. Egyéb változtatást a verseny bizottság eszközölhet. A BX verseny egyszerű KO szisztéma szerint folyik. A lefutott versenyidők alapján kvalifikálják magukat a versenyzők a döntőbe.
Két verzió alapján bonyolíthatjuk a döntőbe kerülést:
● 1 futamos kvalifikáció - minden versenyző 1 futamon rajtolhat - a lefutott futam idő adja kvalifikációs sorrendet.
● 2 futamos kvalifikáció - minden versenyző 2 futamon rajtolhat - az össz. idő sorrendje adja kvalifikációs sorrendet.

Az első 2 versenyző beérkezési sorrendje határozza meg a következő futamban elfoglalt start helyüket. A futam végeredményét a deszka elejének vagy a versenyző testének a célvonalon való áthaladása adja meg. Lehetőség szerint kamerás ellenőrzés működjön a célban. Selejtező alatti egyszerre történő beérkezésnél (csak 2. és 3. helyezett között) a jobbik kvalifikációs idő dönt.

Bukósisak viselete a pálya nézés, edzés és verseny alatt kötelező.
Kapu bírók jelenléte - az egyértelműen nem látható helyeknél- kötelező.

BX döntők párosítása:

A döntőkbeni párosítás a következők alapján történik.

Döntők

8 futam alapján - futamonként 4 emberrel -32- (férfiak)

 

Futam 1-es rajt hely 2-es rajt hely 3-as rajt hely 4-es rajt hely
1 1 16 24 32
2 8 9 17 25
3 6 11 19 27
4 4 13 21 29
5 3 14 22 30
6 5 12 20 28
7 7 10 18 26
8 3 15 23 31

4 futam alapján - futamonként 4 emberrel -16-(nők)


Futam 1-es rajt hely 2-es rajt hely 3-as rajt hely 4-es rajt hely
1 1 8 12 16
2 4 5 9 13
3 3 6 10 14
4 2 7 11 15


16-os döntő párok indulási sorrendje helyezések alapján:
16-os döntő párok indulási sorrendje helyezések alapján
8-as döntő párok indulási sorrendje helyezések alapján:
 
4-es döntő párok indulási sorrendje helyezések alapján:
 














Minden pár elsőként jelzett tagja a piros pályán kezd.

Minden párnak két futamot kell tennie, a második futamot pályacserével. Az a versenyző, aki nem fejezte be az első futamot, vagy kizárták az első futamból maximált büntető idővel indul a második futamban.(4% max. 1,5sec)

Az a versenyző, aki nem indul az első futamban, a másodikban a büntető időhátránnyal indul. Ha egyik versenyző sem indult az első futamban, akkor a második futam eredménye számít. Ha nem indult egyik versenyző sem a második futamban, akkor az első futam eredménye számít. Ha az egyik versenyző nem indult a másik pedig ki lett zárva, akkor aki nem indult kapja a büntető időt az első futamban. A másodikban, aki indult az jut tovább.

Ha a versenyzők a második futam után egyenlő eredménnyel rendelkeznek, újból futnak, amíg valamelyik nem nyer. Az a versenyző, aki nem indul a döntőben, automatikusan a döntő utolsó helyezettje 16. , 8. vagy 4. lesz. Ha egy versenyző nem indul a kis döntő vagy a végső döntő első futamán, akkor a másik versenyzőnek csak egyszer kell rajtolnia. 5-8 illetve 9-16 helyezés a kvalifikációs idő alapján számít.

Pályanézés:
A pályanézés fentről lefelé haladva, oldalcsuszással (rolózva) történik, rajtszámban. A szabályok megszegése először figyelmeztetést, másodszor kizárást von maga után. 


Kizárás:
- hibás rajt
- pályatévesztés
- kaputévesztés
- a cél áthaladtakkor nincs legalább az elől lévő láb fixen a deszkán
Az a versenyző, akit kizártak az első futamban a döntők során, a büntetőidővel kezdi a második futamot
Az a versenyző, akit kizártak a második futamból kiesett a versenyből.
Abban az esetben, ha egyik versenyző sem tudta befejezni a versenypályát az nyeri az első futamot, ill. az jut tovább a második futamban, aki több kaput teljesített.
Bűntető idő:
A büntető idő a legjobb kvalifikációs (női,férfi) idő 4%-a, de max 1,5mp
Murau


Vissza az oldal tetejére!

A Slope Style szabályai



Az immáron egyre népszerűbb slide elemek és a big air ötvözése ez a freestyle szám, ami igazán megmutatja egy rider fantáziáját és technikai felkészültségét. A magyar bajnokságon 2007-ben már szerepelt ez a szám.


A verseny során bukó használata kötelező!

Pontozás:
3 bíró – 1 helyszínről

Elemek sorrendje:
Slider – box – kicker – slider - - kicker vagy rainbow – C boksz

Kvalifikáció:
1 menet

Döntő:
2 menet: a jobbik számít
6 fő

Pontozás:
● Elemek között nincs sorrendiség, mindegyik elem ugyanolyan mértékben számít.
● Minden elemre 0.1 – 10 pontot adhatnak a bírók!
● A bírók összbenyomás alapján pontozzák a versenyzőket.
● A 3 bíró által adott pontszámok összege, adja a versenyző pontszámát.

Kikötések:
● 1 futam alatt minimum 1 kickert (ugrást kell bemutatni) használni kell.
● A versenyzőknek törekedni kell a trükköknél a sokszínűségre.
● Az egy meneten belüli ugyanolyan korlát trükkre, nem jár pont, függetlenül hogy boxon vagy korláton hajtják végre!
● A kickeren végrehajtott ugrásoknál, a pontozás a már kidolgozott rendszer (ugrás nehézség, érkezési hibák, stb.) szerint zajlik.
Ø Korlát trükköknél a bírók a következő szempontokat veszik figyelembe:
Lábhelyzet (switch), elem teljes használata (végig csúszás), stílus, nehézség. Az elemek összekötése nagyon fontos (2 lábasság)!!

Vissza az oldal tetejére!

A Big Air szabályai



A sazbad stílusban a legkedveltebb, leismertebb versenyszám, ami a laikusoknak is igen látványos. Íme azok az elvek, ami alapján a versenyzőket pontozzák.

Technikai paraméterek

Országos Bajnokságon ( Murau – 3 kidobó) 

Kicsi:
a flat hosszúsága: 3 – 4 méter ( felhívni a versenyzők figyelmét az érkező meredekségére – ne legyen túl nagy sebességük!) - gyerek és lányversenyzőknek 

Közepes:
A flat hosszúsága: kb.10 méter – ezt az ugratót, választhatják a profi kategória indulói is. 

Nagy:
A World Cup – ra kialakított kidobó, kellően versenyre preparálva.

Szükséges még egy pontozói állvány, a kidobó szintében, ahonnan belátható az elugrás és az érkező terület is!
Kupa sorozat versenyeire (amennyiben 1 kidobó áll a szervezők részére)
Minimum flat távolság: 8 méter
Maximum flat távolság: 12 méter
Leérkező minimum hosszúsága: 15 méter (az érkező dőlésszögének a kidobóéval összhangban kell lennie!!) Ha a gyerek, női és amatőr indulószám ezt megindokolja, és lehetőség van másik kidobó kialakítására, akkor az OB legkisebb ugrató paraméterei alapján kell számukra kialakítani a kidobót! 

Edzés:
Az Országos Bajnokságon a verseny előtt 2 nappal kell a verseny körülményeit megteremteni. Az Országos Bajnokság előtt minimum 2 hivatalos edzést kell megtartani. 

A verseny előtti legutolsó edzés és a verseny indítása között maximum 1 óra telhet el. A verseny előtti napi hivatalos edzésen és a verseny közvetlenül megelőző edzésen, a versenyzők számára minimum 5 ugrást hajthassanak végre. A versenyen és a hivatalos edzéseken a verseny terület kialakítása nem különbözhet.
Hivatalos edzésen csak benevezett versenyző vehet részt, akinek rajtszámmal kell rendelkeznie, és azt viselnie kell a hivatalos edzésen. 

A Kupa sorozat versenyein a verseny előtt legalább 1 hivatalos edzést kell tartani. Ezen az edzés a versenyterület kialakításának meg kell egyeznie a versenyen lévővel. A hivatalos edzésen a versenyzők 5 ugrás végrehajtásához van joguk.

Versenyterület kialakítása - biztosítása: 

A versenyterület kialakításáért és átvételéért, a mindenkori Szövetségi megbízott a felelős. Mind a hivatalos edzésen, mind a versenyen jelen kell lenni egy „indítónak”, aki rádióval jelzi a zsűri felé, az indítást, és beolvassa a versenyző által közölt információkat. Mind a hivatalos edzésen, mind a versenyen jelen kell lenni egy „érkező felelősnek”, aki rádióval jelzi a zsűri felé, hogyha baleset, vagy akadályoztatás történt a leérkező területén. (amennyiben egyértelműen be lehet látni, a leérkező területet, akkor a rendezőség eltekinthet az „érkező felelős”-től.) 

Biztonság: 

A Szövetség minden versenyzőnek javasolja a bukósisak használatát. Alkohol vagy kábítószer hatása alatt nem lehet versenyezni. A versenyigazgatónak joga van kizárni a versenyből, az olyan versenyzőt, akinél alkohol vagy kábítószer hatását feltételezi. A versenyigazgatónak joga van kizárni a versenyből, az olyan versenyzőt, akinek a képességeit nem ítéli megfelelőnek a biztonságos kidobó használatra. 

Versenytípusok: 

Országos Bajnokság szisztéma (férfi kategóriában):
Kvalifikáció – 2 ugrásból a jobbik számít.
A döntőbe 8 versenyző kerülhet.
A döntőben a versenyzők 3 ugrást hajtanak végre: első, a stílus ugrás, a második a technikai ugrás, és a záró ugrást. 

Stílus ugrás, ahol a versenyző a legstílusosabb ugrását hajtja végre:
maximum forgás 540, mozgás szépsége, könnyedsége, és folyamatossága, fogás (grab) fajtája, nehézsége, és időtartama, és a test rányújtása (tweak) számít. ( a stílus ugrásra, a zsűri által adott pontszám elsődlegesen nem a forgásszámtól függ ) 

Technikai ugrás, ahol a versenyző a legtechnikásabb – legnehezebb ugrását hajtja végre (természetesen tekintettel a folyamatos mozgásra, a grabre és a stílusra is) Nincs forgásszám határ. 

Záró ugrás, ahol a versenyző választhat, hogy a rontott stílus vagy technikai ugrását javíthatja, illetve 2 sikeres ugrás után, egy nehezebb ugrást hajt végre, nagyobb pont érték reményében: Technikai és stílusugrás is lehet.
A női, gyermek kategóriákban a lebonyolítás természetesen hagyományos rendszer szerint zajlik (az OB alatt is) 

Kupa szisztémák: 

Hagyományos:
Kvalifikáció - 2 ugrásból a jobbik számít.
A döntőben 3 ugrásból a 2 jobbik átlaga számít (2 ugyanolyan ugrásnál, a második legjobb ugrás harmadát számíthatják a bírók – jobban büntetjük az ugyanolyan trükköt, mint az érkezési hibát). 

Jam:

Nincs kvalifikáció és döntő.
A versenyzőknek 5 ugráshoz van joguk, a zsűri ez alapján hirdethet végeredményt.
A bírók itt is figyelembe veszik a trükkök egyhangúságát – változatosságát, tartást és kivitelezést, de ebben a versenyformában sokkal nagyobb az értékelési flexibilitás – evvel próbálunk teret engedni a versenyzői kreativitásnak) 

Big Air pontozás:
A zsűri 3 bíróból áll (MSBSZ által képzett bírók).
Minden zsűriben ki kell jelölni a főbírót.
Vitás estekben a főbíró szava dönt.
Óvást a főbíróhoz kell benyújtani, aki a zsűrivel közösen bírálja el az óvást.
Óvási díj: 5000ft
A pontozást 0.0 – 10.0 értékig hajtják végre a bírók. Minden bíró összbenyomás alapján értékeli a végrehajtott ugrásokat.

Érkezési hibából adódó levonások:
0.1 – 0.9- kis kéz letétel (nagyon rövid ideig tartó)
1.0 – 1.9- két kéz letétel, és amikor a deszka az érkezés után tovább forog (over rotated)
2.0 – 2.9- fenék letétel (hosszabb kontaktus a hóval – body contact)
Ugrás értékékének elvesztése- az ennél nagyobb hibák, amikor a test érkezik először a hóba.

A pontozáskor a bírók a trükköket 3 sávban helyezik!! 

4 pontos sáv: ide tartoznak az egyenes ugrások, egyenes fogott (grab) ugrások, fél fordulat mindkét irányba (front – back 180), teljes fordulatos ugrások (360), hátra szaltók. 

6 pontos sáv:Ide tartoznak a másfél fordulatos egyenes és oldalirányúak ugrások (flat és invert spin – pl.: 540 – rodeo5) 

8 pontos sáv:Ide tartoznak a kettő és annál több fordulatos egyenes és oldalirányúak ugrások (flat és invert spin – pl: cab7 és cork7) 

Kitételek
1. A különböző sávokba eső trükköket érkezési hibáknál a már említett levonásokkal ugyanúgy büntetjük.
2. A trükkök értékelésénél a tökéletes végrehajtást („well done”,grab, tartás, stb), az átlagos végrehajtástól a bírók akár 2 pont különbséggel is megkülönböztethetik.
3. A cab (gyengébb láb – fordított alapállás, frontside forgás) ugrásokat a bírók plusz 1 ponttal jutalmazhatják
4. A switch back (gyengébb láb, backside forgás) ugrásokat a bírók plusz 2 ponttal jutalmazhatják.
5. A tökéletes - „well done” - kivitelezés és a cab, illetve switch back ugrásokra adható pontok egyenesen nem összegződhetnek.
6. A cab és switch back ugrások tökéletes – „well done” – kivitelezésekor is az adható plusz pontok értéke maximum 3 pont lehet (tökéletes kivitellel, a következő sáv felső kategóriáját érheti el a versenyző, azaz, nem ugorhat 2 sávot!)
7. Különböző fogások (grab ek) ugyanannál az ugrásnál, nem számít más ugrásnak! 

Különböző ugrásnak számít:
A forgásszám egyértelmű különbözősége.
Normál vagy fordított alapállásból ugrott.
A forgásirány egyértelmű különbözősége. 

Pl.:
Első ugrás: Backside 720 tail grab: 22,3 pont.
Második ugrás: Backside 720. nose grab: 24,6 pont.
Harmadik ugrás: Backside 900 melon 15,3 pont.
Végső pontszám: 24,6+15,3 =
39,9 pont.

Megjegyzés:
Ha a versenyző a 3 ugrását megegyező irányba hajtja végre (backside vagy frontside), akkor az ugrások forgásszámának egyértelműen különbözőnek kell lennie! Pl.: Ha a versenyző az elsőre egy backside 720-at hajt végre és túlforgatja 45 fokkal, az ugyanannak számít mint egy backside 900 amelyből hiányzik 45 fok, azaz csak az egyik számíthat bele a végső pontszámba. (2 ugyanolyan ugrásnál, a második legjobb ugrás harmadát számíthatják a bírók – jobban büntetjük az ugyanolyan trükköt, mint az érkezési hibát)

 





kob tábor
Freeski.hu
Sporttábortár:  táborok egy helyen!

www.burton.hu

www.fundangosports.com

Magyar Snowboard Szövetség: www.msbsz.hu

www.dipnet.hu

www.store13.hu

www.lorider.hu




info@boardport.hu | Boardport.hu, A magyar snowboardportál. Impresszum, média ajánlat Minden jog fenntartva, 2007-2011